Kuidas valida vankrit?

Tänapäeval on vankrite valik niivõrd suur ja lai, et iga inimhing leiab oma maitsele midagi. Ei pea normaalset vankrit või käru tikutulega taga ajama. See aga muudab valiku mitmeid kordi raskemaks, sest paratamatult tekib küsimus, milline on see kõige-kõigem vanker?

Enne vankri ostmist tuleks kõige pealt välja mõelda, millised on sinu harjumused ning seejärel enda harjumuste järgi kirja panna, millised on olulised punktid. Ilmselgelt kui elad maal mudamülkas, siis on vaja vankrit suurte ratastega, sest nukuvankri rattad lihtsalt ei liigu normaalselt edasi.

Järgnevalt toongi välja mõned punktid, millele tuleks tähelepanu pöörata.

  • Rattad :
    * Täiskumm või õhkkumm – Täiskumm on vastupidavam. Õhkkumm võib kergemini puruneda ning vajab aegajalt uuesti täis pumpamist. Samas õhkkumm muudab vedrustuse pehmemaks ning ebatasasel maastikul muudab lapse olemise märksa mõnusamaks.
    *Ratta suurus – Ratta suurus mängib rohkemgi rolli, kui rehvi materjal. Pisikesed rattad sobivad linnatänavatele ning kaubanduskeskusesse. Suuremad rattad muule maastikule. Mida laiem on ratas, seda sujuvamalt liigub ta näiteks liiva või lume sees. Samas ka linnatänavatel tuleb arvestada äärekivide ning tänavaaukudega, mida näiteks tallinnas on väga palju. Mida suuremad rattad, seda lihtsam on hakkama saada ka ühistranspordi või treppidega, sest suurte ratastega vankriga saab väga edukalt mööda treppe liikuda. St seda enda järel üks aste haaval üles tõmmata.
    *Topeltrattad või üksikud? Keerlevad või fikseeritud? Kolme või nelja rattaga? – Topeltrattad on soojal ajal mugavad, kuid talvisel perioodil võib lumi hakata rataste vahele kogunema ning takistab seetõttu mugavat edasi liikumist. Üksikud rattad on seetõttu mugavamad, sest nendega saab rahus aastaringselt ringi liigelda. Keerlevate ratastega on ülimugav liikuda näiteks poodides või kitsastel linnatänavatel. Lumes ning kruusateel võivad nad pigem takistuseks osutuda. Õnneks enamus vankritel on olemas võimalus keerlevad rattad ka fikseerida. Maal elades on aga kindlasti mugavam omada suurte fikseeritud ratastega vankrit, mis läheb igalt poolt läbi nagu tank. Rataste arv on aga puhtalt maitse asi. kuigi kolme rattalisel on suurem võimalus ümber käia, sest see pole nii tasakaalus, kui nelja rattaline vanker.
  • 4 vs 3

    Nelja rattaline versus 3 rattaline

  • Korv või kookon : Üldiselt on kahte sorti kärusid. Ühed, kus vankri raamile saab panna nii korvi, kui ka jalutuskäru osa. Teised, kus jalutuskäru on raami küljes ning pole eemaldatav, ning selle sisse käib beebi koos kandekookoniga.
    *Korv on kõvade seintega ning kaitseb last hästi välise ilmastiku eest. Osadel korvidel on all ka väikesed kaarekesed, ehk põrandale pannes saab neid toas hällina kasutada. Me kasutasimegi korvi esimesed kuud all korrusel hällina ning poiss magas enamus lõunaunesid seal. Vajadusel saab seda kasutada külas käies ka asendusvoodina.
    *Kandekookoniga on mugav last vankrist tuppa ning toast vankrisse kanda, sest sellel on külje peal kandesangad. Osad kookonid saab hiljem lihtsalt soojakotiks teha, et lapsel talvel soe oleks.
  • Korv vs kookon

    Korviga versus kookoniga

  • Fikseeritud suund või üleviidav sang/mõlemat pidi peale paigaldatav korv ja jalutuskäru: Kasulik võimalus on see, kui on võimalus laps nii näoga enda suunas, kui ka näoga sõidu suunas panna. Eelkõige just selle pärast, et päike lapsele silma ei paistaks või tuisk vankrisse sisse ei sajaks. Ilmselgelt on mugavam ja kergem üleviidav sang, kui hakata vajadusel korvi koos beebiga teist pidi peale asetama raamile. Samas muudab üleviidav sang vahel vankri raskemaks. Leidub ka isendeid, kus on olemas nii üle viidav sang, kui ka võimalus mõlemat pidi korv/jalutuskäru osa raamile paigaldada.
  • Vankri raskus: Paljude jaoks on väga oluline ka vankri raskus. Ilmselgelt kui sa pead viiendale korrusele vankrit näiteks tassima, siis see ongi oluline. Küll aga kui on oma maja või esimesel korrusel elamine, siis on pigem raske vanker kasulikum. Esiteks läheb paremini läbi lume ja liiva. Teiseks ei lähe raske vanker niivõrd kergelt ümber. Näiteks bussiga sõites võib järsult pidurades see juhtuda. Ja mu poisi elu päästis just nimelt raske vanker, kui meid ülekäigurajal alla aeti. Tänu raskusele liikus vanker külg ees edasi, kergem vanker oleks lihtsalt külili lennanud ning laps oleks korvist välja ja autoteele veerenud.
  • Vankri laius – Oluline punkt neile, kes elavad kitsa liftiga majas. Tuleb ära mõõta lifti uste laius ning selle järgi vankri laius valida. Kui liftiga majas ei asu, ei ole vankri laius eriline näitaja. Kui siis nii palju, et laias vankris on lapsel rohkem ruumi.
  • Vankri kõrgus – Tuleks arvestada enda ning elukaaslase pikkusega, et lapsega tegeledes väga küürus olema ei peaks. Peale sünnitust selg nõrk koht ja lihtsam lapsega tegeleda, kui selleks koguaeg kummardama ei pea.
  • Fikseeritud või reguleeritav sang?: Siin pole kahtlustki, et reguleeritav sang on igatahes parem. Fikseeritud kõrgus on tavaliselt paras ca 170cm inimesele (minu arvates. Minu 160cm juures küll need erinevad jalutuskärud väga mugavad pole olnud). Seega lühikestel või väga pikkadel inimestel pole just eriti mugav sellega liikuda.
  • Vankri kokku panemine – Väga oluliseks punktiks on ka see, kui suureks jääb vanker kokku pannes. Eriti oluline on see autosse mahutamisel. Ilmselgelt on korviga vanker palju mahukam ning suurem, ehk väga pisikesse autosse seda mahutada ei saa.
  • Vedrustus – Olenevalt pinnasest väga oluline, sest ilma vedrustusega võib laps lihtsalt läbi rappuda seal vankris. Vedrustust tuleb aga küll poes koha peal proovida.

Kui sobivad punktid on kirja pandud ja netist nende järgi näiteks sobiv mudel endale välja valitud, siis soovitan omalt poolt veel korra poodides käia ning erinevaid vajadustele vastavaid vankreid ka isiklikult vaadata ning näppida, enne kui lõpliku otsuse teed. Sest olgem ausad, eelkõige peab sulle endale see vanker tõesti meeldima ning see peab sinu jaoks mugav olema. Laps ju lihtsalt tsillib kärus aga sina pead seda vankrit järgnevad paar aastat lükkama. :)

Meie jaoks olid olulised punktid:
1. Suured fikseeritud õhkkumm rattad – Vedrustuse pärast õhkkumm ning väikeste ratastega pole minu arvates maal suurt midagi teha. Lisaks arvestasin sellega, et pean liinibussiga vahepeal linnas käima ning üksinda hakkama saama.
2. Korviga klassikaline vanker – Korv peab olema suur, et laps sinna kaua sisse mahuks ja ei peaks väga varakult jalutuskärusse üle kolima. Takol nt on pikkuseks ca 80cm.
3. Vanker peab olema kõrge, et lapsega tegeledes väga kummardama ei peaks. Selg niigi nõrk koht peale sünnitust ja pidev kummardamine ei ole just kõige mõnusam.
4. Reguleeritav lükkesang
5. Kaubakorv – Poes käies hea kott alla panna + ei pea käekotti käes tassima.
6. Kerge puhastada
7. Vedrustus! – Sain poes võrrelda näiteks Roan Rocco, Roan Marita ning Tako kärude vedrustust. Kui varasemalt mõtlesin veel Marita ostmisele, siis peale seda oli kindel otsus Tako kasuks.

Nagu ka varasemalt öelnud olen, siis esimeseks lemmikuks oli mul Tako Ballila, mis vastas täpselt minu soovidele. Paraku ei õnnestunud mul enda soovitud värvitoonis seda saada ning seejärjel võlus mind ära hoopis väga sarnane nahast Tako Acoustic, mis on ka 2 aastat hiljem minu vaieldamatu lemmik vanker.

Tako

Tako Ballila vs Tako Acoustic

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s